Edoardo Torbianelli (°1970), die eerder al een cd opnam met muziek van Durlet, opent het nieuwe pianoseizoen van het Emmanuel Durlet-Fonds. Edoardo en mevrouw Durlet kennen elkaar sinds 1993, wanneer hij in het Koninklijk Muziekconservatorium van Antwerpen de “Prijs van de Belgische Muziekpers” behaalde en in 1996 de “Prijs voor de beste vertolking van het werk van Emmanuel
Durlet”. Ondertussen reist hij heel Europa en Zuid-Amerika rond tijdens het concertseizoen. De interpretatie van de romantische componisten is zijn specialiteit.
Zijn opnamen bij Harmonia Mundi, Glossa, en Pan Classics werden enthousiast ontvangen en bekroond met drie Diapason d’Or en een medaille van de Hongaarse Liszt Society in de Grand Prix du Disque. Hij werkte samen met artiesten als Christophe Coin en Amandine Beyer en met orkesten als Collegium 1704 en Barokorkest van Bremen.
Als componist publiceerde hij werken voor muziekuitgeverij BIM. Hij behoort tot de belangrijkste experts op het gebied van de pianotechniek van de 18de en 19de eeuw en is sinds 1998 hoogleraar historische piano’s, interpretatieve praktijk en kamermuziek aan de Schola Cantorum Basiliensis en sinds 2008 aan de Hogeschool voor de Kunsten van Bern.
Van 2014 tot 2021 was hij gastprofessor voor de instrumentale opleiding van de MIMA Master (Musicologie en Fortepianopraktijk) aan de Universiteit van Sorbonne in Parijs. Hij is professor fortepiano aan het CRR van Parijs, waar hij momenteel de klas ‘Lied et Mélodie’ doceert. In het studiecentrum van de abdij van Royaumont leidt hij een project dat het verband tussen romantische zang en pianopraktijk in de 19de eeuw bestudeert. (www.edoardotorbianelli.it)
Programma:
Edoardo brengt werken van Vlaamse klavecinisten uit de 18de eeuw, onder andere Willem de Fesch, Dieudonné Raick, Josse Boutmy en Joseph Hector Fiocco. Al hun composities werden herwerkt voor piano door Emmanuel Durlet. Waarom heeft Durlet dit gedaan? Toen hij tussen 1912 en 1914 leerling van de wereldberoemde pianist Leopold Godowsky te Wenen, speelde deze pianist ook deze werken, maar dan van Franse 18de-eeuwse klavecinisten. Hij vertelde aan Emmanuel dat er ook zo’n knappe klavecinisten in Vlaanderen waren. Terug uit Wenen ging Durlet op zoek gegaan naar die werken. Hij vond er ongeveer 300 (!). Omdat de klavecimbel niet meer in de mode was en hij er dus geen kon vinden, herwerkte hij de stukken voor piano.
Praktisch:
ingang: Sint-Paulusstraat
tickets: 18 euro, 14 euro voor leden, 16 euro voor 60+ers en 8 euro voor -21-jarigen
bestellen via emmanuel-durlet.be of storten op de rekening BE35 3200 4363 7037 op naam van het Emmanuel Durlet-Fonds vzw met de vermelding ‘Edoardo Torbianelli’ en het aantal plaatsen.
Date:
20 oktober 2024 | 15:00